Kawan-kawan

07 Ogos 2010/Sabtu

Melaka River Cruise
Papan tanda laluan River Cruise
.....Semalam di Melaka. Memang sahaja kami nak lawati Bandaraya Melaka ni diwaktu malam. Teringin nak rasakan suasana malam yang dilimpahi dengan cahaya lampu pelbagai warna dan reka bentuk. Sasaran kami ke Melaka ni 2 perkara sahaja. Nak merasai menaiki Revercruise Melaka menyusuri sungai Melaka & menaiki Menara Taming Sari. Nak naik Eye’s on Malaysia dah tutup lah pulak!

Setibanya kami sampai di Melaka setelah perjalanan hampir 2 jam lebih dari Johor bahru, kami terus ke rumah seorang kawan tini. Lepak punye lepak kami ajak mereka berdua suami & isteri jalan bersama-sama. Mat Ali & Nad ok jer. Keputusannya kami jalan-jalan berempat. Lebih kurang jam 6.00ptg, kami mulakan perjalanan dari kediaman Mat Ali & Nad.

Tiket
.......Nak Beli Tiket Untuk 4 Orang bang!!!

Terus menuju kearah Bandaraya Melaka, kami pun terus ke Rivercruise Melaka. Kami parking berhampiran dengan Jambatan Hang Jebat/Taman Botani Melaka. Parking tak kena bayar Cuma nak naik cruise je kena beli tikit. Kami pun terus membeli tiket untuk 4 orang dewasa. Kami pun terus menaiki bot yang baru sahaja kebetulan melabuhkan sekumpulan orang. Kini giliran kami pula.

Nad & Tini
Bila bot tu bergerak sahaja, suara rakaman dari kokpit pakcik yang mengendalikan bot tu pun kedengaran, dari mula bot tu bergerak, suara rakaman tu terus menceritakan informasi & sejarah berkaitan, seiring tempat yang dilalui. Mula-mula aku tak endahkan dengan rakaman tu, maklumlah.... bunyi enjin bot hampir sama kuat dengan bunyi rakaman tu. Bila aku amati barulah aku tau rupa-rupanya ianya menyatakan informasi & sejarah sekeliling kawasan yang dilalui oleh bot ni sepanjang Sungai Melaka.

Dari Jambatan Hang Jebat kami menaiki cruise ni sehinggalah di kawasan belakang Wisma Persekutuan untuk bot tersebut berpatah balik. Pelbagai permandangan klasik, lampu warna warni, bangunan sejarah, bangunan modern dan tempat-tempat menarik kami dapat melihat sepanjang laluan bot ini. Huh.. ni satu pengalaman baru aku. Setelah bot kami sampai ditempat kami naik, kami pun naik ke darat untuk ke destinasi seterusnya iaitu Menara Taming Sari.

Gambar masa nak keluar dari sini

Smile....

Atas cruise
Mat Ali & Nad

Serombong meriam
...di balik tu Afamosa
Lebih kurang 20 minit dari Rivercruise Melaka, Kami pun tiba di Menara Taming Sari. Bukanye apa, jalan sesak malam minggu ni. Kalau tidak rasanya 5 minit dah sampai. Bila kami dapat parking kereta sahaja, kami pun mengambil kesempatan untuk ke tempat sejarah yang aku tak pernah sampai lagi walaupun sudah beberapa kali lalu di situ iaitu A Famosa. Sempatlah kami tengok A Famosa ketika waktu malam. Sepanjang perjalanan disekitar kawasan A Famosa dan Menara taming sari ni, aku tertarik dengan kemeriahan dekorasi beca yang dihiasi dengan pelbagai lampu yang bewarna warni dan bunyi-bunyian audio system dari beca yang memecahkan suasana sekitar.

Keretapi lama
Replika Kereta Lembu

Kemeriahan Beca Melaka

Beli tiket untuk menaiki Menara Taming Sari
Setibanya kami di Menara taming Sari, Kami pun ke kaunter jualan tiket. “Tiket 4 bang” hmmm... penjual tiket pun beri 4 tiket kepada kami beserta seuncang beg kertas yang mengandungi sekotak air teh bunga, sebiji muffin dan xxxxxxx. Kami pun menunggu giliran untuk naik. Kebetulan pulak kami naik selepas jam 9.30mlm mereka bagi ektra 5 minit tergantung & berputar di atas puncak menara ni.

Beli tiket dapat ni semua
Lebih kurang 15 minit kami pun diturunkan. Satu pengalaman baru yang kami timba apabila berada di puncak menara dapat melihat panorama malam sekitar Bandaraya Melaka. Jam pun telah menunjukan pukul 10.40 mlm ketika itu. Kami pun mengambil keputusan untuk beredar. Tapi nak buat macam mana, kami terpaksa dengan rela hati meredah kesesakan lalulintas semasa hendak keluar dari sini. Sebelum kami pulang, kami makan malam dan terus pulang ke rumah pasangan  Mat Ali & Nad.

Dalam Menara ni...

Pemandangan dari bawah menara...Macam UFO

Tahniah kepada kerajaan Negeri Melaka kerana telah dianugerahkan sebagai Bandaraya Warisan Dunia dan telah berjaya mencipta produk perlancongan yang gah & menarik untuk dilawati.

6 ulasan:

1. Excеllent wrіte-up. I certainly loνe this website.
    Keep it uρ!

Ѕtoр by my weblog: Increase Twitter Followers Free
    Have a look at my website increase twitter followers free

BalasPadam
  2. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how can we communicate?

my site :: get followers
    Also see my webpage: get followers

BalasPadam
  3. Thanks designed for sharing such a fastidious opinion, article is good, thats why i have read it fully

Look at my blog post - ava fx

4. There are various online auction sites that you simply can
    check out every so often if you wanted to obtain the best prices on your ugg boot.
    If you've got no idea about whether boots you want are real you aren't, it can be advisable not to buy them.
    What most are finding are imitation, fake UGG Boots.

Here is my page: coach

5. UGG Australia has produced some unique and fun
    types in boots for ladies - Classic Stripe UGG Boots are actually a perfect illustration
    of the. The artist material moisture from you, keep it cold and dry.
    So you will find that shoes, clothes, even bags for youngsters has be
    exquisite than before.

Feel free to surf to my web blog ルイヴィトン バッグ

6. UGG Australia has produced some unique and fun types in boots for females -
    Classic Stripe UGG Boots are actually a perfect illustration of this.
    ì (IE: sand, chestnut, chocolate, black) UGG boots. In addition, when you seem in the labels for
    the manufacturing site, you ought to bear in mind that this labels which exhibit "Manufactured in China" are authentic, and many others are
    counterfeits.

Feel free to visit my blog post; http://promotegis.org