Kawan-kawan

Carian

Jumaat, 22 Jun 2012

Laksa Teluk Kechai (Zakaria). Alor Setar.

Laksa oh laksa! Di negara kita ini sebenarnya banyak jenis laksa. Kebiasaannya, ianya mengikut negeri itu sendiri. Bila sebut sahaja laksa, jangan anda impikan apa yang anda bayangkan, sama yang anda akan dapat. Kena sebut Laksa apa? ....Laksa Johor, laksa Kedah, Laksa Sarawak semuanya ada rasa dan identiti sendiri. 

Kali ini nak kongsi tentang laksa di Kedah, khususnya di Teluk Kechai. Alor Setar. Di Teluk kechai ini pun dah lain dari laksa di tempat lain di Negeri kedah. Apa yang lainnya? Anda kena cuba. Baiklah, macam mana nak ke Teluk kechai ini? Senang sahaja. Jalan yang paling mudah, ada kena cari jalan ke Kuala Kedah. Kuala Kedah ini terkenal dengan jeti feri nak pergi dan balik Pulau Langkawi. Kira, Teluk Kechai ni satu haluan ke Kuala Kedah. Lebih kurang 5 KM sebelum anda sampai di Kuala Kedah, anda akan jumpa Teluk Kechai dulu. Kedai Zakaria Laksa ini terletak di tepi jalan menghala ke Alor Setar. Kira anda kena U-turn dulu lah. Kalau tak jumpa atau sesat, jalan paling mudah kena tanya orang di situ. Di sini ada 2 kedai laksa iaitu milik Zakaria dan Din. Ianya bersebelahan. Mengikut sumber, mereka ini adik beradik.

Zakaria Laksa Teluk kechai. Alor Setar.
Kami pun pesan Laksa dan ABC (Air Batu Campur). Pulut Inti pula memang diletakkan di atas setiap meja. kalau nak makan, makan sahaja. jangan lupa bayar pulak. Telur yang belum dikupas kulitnya juga diletakkan di atas meja. jadi, telur dikira harga lain. Laksa di sini bezanya ialah ada disertakan dengan "sambal nyok" kata orang Kedah ( yang warna oren kekuningan tu) atau bahasa biasa sambal kelapa. Laksa diperbuat dari beras dan ianya diproses sendiri. Rasanya lemak-lemak dan bila digaul dengan laksa, kuahnya akan lebih umphh... Harga untuk laksa tanpa telur ini RM 3.00. dan ABC pula RM 2.50. Pulut Sambal  pula rasanya RM 0.50 satu bungkus. Laksa ikut timbang berat pun dijual disini dengan kadar sekilo laksa (beserta kuah & ramuannya) berharga RM 12.00. Bawak balik, makan bersama keluarga, jiran-jiran atau kawan-kawan.



Menu  Utama
ABC
Pulut Sambal
Jadi, ini sahajalah cerita pasal Zakaria Laksa Teluk kechai, Alor Setar. Kalau anda ke sini, boleh cuba nanti. Sekian.Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...