Kawan-kawan

Ahad, 25 Julai 2010

Cuti di Pantai Air Papan

17hb Januari 2009

Sebenarnya, ini kali ke-4 aku ke Air Papan, Mersing. Pertama aku ke sini bersama kawan2 masa belajar dulu pada 31Ogos 2002. Kali ke-4 ini, aku & keluarga pergi bercuti ke Air Papan, Mersing. Kami ke sana pergi 2 kereta, Ayah, Mak & Adik naik teksi ayah, Aku dan Tini naik Kenari. Perjalanan dari JB lebih kurang 2 jam lebih juga lah. Kami bermalam di Seri Mersing Challet.

Pada masa ini keadaan laut tidak sesuai untuk aktiviti mandi-manda. Ini kerana ombak agak kuat dan tidak selamat. Anggota penyelamat laut (JPA) mamacak bendera merah sebagai tanda bahaya untuk aktiviti mandi-manda. Pemilik challet ini kata, ..."air laut cantik dan tenang bermula awal April.'' Namun begitu kami hanya beriadah dan berehat menenangkan minda.

Aktiviti macam biasalah. Sampai pun dah petang, Check in, Mak penat, duduk kat Challet ayah temankan mak. Aku, Tini & Adik konon-konon nye nak memancing persisiran pantai. Joran tetap aku bawa. Tapi memandangkan ombak kuat, aku try juga lempar joran aku. hmmmmm.... hampeh!!!, campak je, tak sampai 2 minit, macam batu ladung aku dah ke darat. try dalam 3x, dah start jemu, balik ke chalet. Sebelum Magrib, kira suasana dikeheningan petag nak ke magrib tu, kami berjalan menerusi gigi air & pasir tepi pantai sepanjang pantai Air Papan tu, kira macam romantik lah gitu. Dah 1 round, kami pulang ke challet.

Aktiviti waktu malam macam biasa. BBQ lah..... Menu ayam perap & Ikan Bakar Sambal.. boleh tahan le.... haa... yang best nye, ade lah sepasang couple bangsa cina ni datang kearah kami ketika bakar ikan, mereka berkata...." Hai!! BBQ ha.. How much each prise?" Aku pun pelik juga. lalu aku pun cakap..." Sorry sir, I'm not selling." hmmm... couple tu pun ketawa sambil cakap sorry kepada kami dan pergi sambil awek die tepuk2 ketawa kepada boyfriend die.... mereka ingat kami jual macam gerai burger gitu..
Siap semua makan, kami pun masuk bilik, mandi2 dan tidur. huuhh, angin kuat tiup kencang malam tu.. susah gak nak lelap. tak tau bila terlelap. Sedar2 da pagi. Kat Mersing ni antara tarikannya ialah kita dapat melihat matahari terbit. kami memang bangun seawal 6.40pg untuk berjalan2 menerusi tepian pantai sambil melihat matahari terbit. Adik pun siap main air se-round sebab kami nak check out awal. Kami check out dalam jam 10.oopg. Aktiviti kami selepas itu cari tempat makan dan melawat rumah Mak itam (adik ayah) di Felda Endau. Setelah menziarah rumah mak itam, dalam jam 2ptg, kami pun balik ke JB.