Kawan-kawan

Carian

Ahad, 10 Jun 2012

Ikan Air Tawar Sangkar Sungai Pahang,Termeloh. Pahang.

Apabila anda ke Negeri Pahang, mesti orang akan berkata.... ' Kau pergi Pahang, try tak Ikan Patin gulai tempoyak?'. Hmm... Ikan Patin dan lain-lain ikan air tawar seperti Ikan Baung dan Ikan Tilapia sememangnya terdapat di Sungai Pahang ini. Namun begitu, sememangnya gelagat manusia ada pelbagai ragam. ada yang nak Ikan liar. Namun begitu, sekiranya anda sanggup membayar, adalah orang yang menjualnya. Sebagai altenatif, Ikan air tawar telah diternak di dalam sangkar dimana lokasi sangkarnya ialah di Sungai Pahang itu sendiri.


Sekiranya anda datang ke Termeloh, Pahang, anda akan mendapati terdapat beberapa gerai yang menjual ikan air tawar sangkar di sepanjang jalan tepi sungai di Termeloh ini. Kebanyakan jenis ikan utama yang mereka jual ialah Ikan Patin, Ikan Tilapia dan Ikan Baung. Ikan-ikan ini dalam keadaan hidup. Di sini, perkhidmatan menyiang ikan disediakan.

Kesempatan kami di sini, kami telah menyinggah gerai milik Arusan Sangkar untuk membeli ikan untuk di bawa balik ke Johor. Kebetulan hari ini hari Sabtu, ramai yang menyinggah. Menurut kata Zul kawan kami, ...walaupun ikan ini ikan sangkar, tetapi rasa isinya tidak sama dengan ikan air tawar di tempat lain'. Antara faktor lain yang dinyatakan oleh abang penjual ikan ini, ...'faktor yang menyebabkan ikan sangkar di Sungai Pahang ini lain ialah faktor arus air sungai laju melalui sangkar ternakan. Ini lain dengan ikan yang diternak di kolam atau kawasan tasik'.

Permandangan Sungai Pahang di Termeloh.
Kedai menjual ikan sangkar.
Pembeli sedang memilih ikan.
Ikan hidup untuk dijual.
Sayur-sayur kampung juga ada dijual.
Harga terkini ikan
Harga ikan di sini memang agak tinggi sedikit dari ikan di tempat lain, tapi berbaloi dengan mutu isinya. Ikan Patin sekilo RM 15.00, Ikan Tilapia sekilo RM 15.00, Ikan Baung sekilo RM 25.00, Ikan Lampam jawa sekilo RM 30.00. dan Ikan Keli sekilo RM 7.00.Untuk pengetahuan anda, Sangkar ikan setiap kedai terletak hanya di belakang kedai. Jadi, kalau anda nak kuantiti lebih pun boleh selagi penjual nak ambil stok ikannya di sangkar. 


Sangkar ikan air tawar 
Sangkar ikan di Sungai Pahang.


Sekian sahaja cerita kami berkenaan Ikan Air Tawar Sangkar Sungai Pahang di Termeloh ini. Sekian, terima kasih. Maklumbalas anda dialu-alukan pada ruangan komen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Carian

Custom Search

Komen Blogger

Recent Comments Widget